Слави Дюлгеров за японската култура, гейминг индустрията и косплея
Светослав „Слави“ Дюлгеров се занимава с видео игри и модерна японска култура. Бил е водещ на рубриките за Playstation игри и аниме в предаването NEXT TV, а от началото на 2016-та година е комюнити и PR мениджър на японската гейм-компания Bandai Namco за България. Работи и с други гейм компании. Той провежда събития с представяне на техните игри, стриймове и връзки с медиите. Паралелно с това е преводач от японски и прави стриймове на игри на японски език в най-популярния сайт за стрийм игри в Япония – Nico Video. Превежда на японски семейства, които живеят в София. Едно от интересните неща, които му предстоят е организирането на частта с японските видео игри по време на Aniventure 2016 в зоната Let`s Play. Пред Капана.БГ и Паулина Гегова, той разкри малко повече за аниме и гейминг индустрията.
-Слави, кажи ни как се развива гейминг индустрията в България.
Гейминг индустрията се развива добре. Има много възможности за работа и развитие в областта най-вече в различните студия, които разработват игри. Паралелно с това има фирми, които имат дейност в сферата на PC hardware перифериите и участват в организирането на някои от водещите гейминг събития у нас като Анивенчър, например. Събитието беше на 3-4 септември и като парични награди за различните Е-Спорт дисциплини в рамките на гейминг частта наречена “Let`s Play Aniventure”, имаше награден фонд в размер на 25.000лв. Това е доста добре за страна като нашата. Има и възможности за работа в сферата на реклама, комюнити и евент мениджмънта. Аз именно с това се занимавам в момента – работя за Bandai Namco Entertainment в България и промотирам техните игри пред широка публика на събития и в интернет. Такива дейности и работни позиции има съвсем от скоро в България. Ако някой ми беше казал само преди 2 години, че ще се занимавам с нещо подобно сигурно щях да се засмея.
-А аниме индустрията?
Аниме индустрия в България трудно може да се каже, че има в някаква съществена форма. Има фирма, която държи правата над част от каталога на Джибли, да речем. По AXN също знам, че се излъчват анимета от време на време, но аз не съм засичал наскоро. Има и фирма, която се занимава с внасяне и представяне на манга на български език. Някои от водещите манга заглавия като: Naruto, One Piece и едно от любимите ми манги – Death Note имат вече по няколко издания на български език, което е чудесно, но в сферата на аниметата, в предвид колко комплексни и сложни са ситуациите с авторските права, едва ли в близките години ще има някакъв сериозен пробив и бизнес в България.
-Смяташ ли, че българските специалисти в бранша могат да са конкурентно способни спрямо тези в по-развитите страни?
Ами специално българските гейм студиа се движат доста добре и се радват на добра репутация в индустрията. В момента редица български специалисти в сферата на гейм дизайна, които познавам лично, работят за някои от водещите студиа в света. Това също е сериозен напредък за страната ни. Аз лично съм фен на родното гейм студио – Ivent Games, които чрез KickStarter намериха финансиране за своята страхотна Beat`em Up игра – Strenght of the Sword, която аз лично играх на PS3. Разширението на тяхната игра, което се казва Strenght of the Sword Ultimate в момента е в тестова фаза и ще излезе дори за още повече платформи. Това лично за мен е българското гейм заглавие, което чакам с най-голям интерес. Студиото се състои само от двама наши сънародници, но кампанията и играта им за мен е на доста сериозно ниво.
-Много хора са на мнение, че игрите прекалено много завладяват детството на сегашното поколение и го осакатяват. Лишават децата от желанието да са навън, да са физически социални, а не само в гейминг каналите и чатове. Какво мислиш по въпроса?
Тази тема е обект на голяма стигма от страна на медиите от доста време насам. Радвам се да видя обаче как тези предразсъдъци напускат обществото и медийното пространство в последно време. Много примери могат да се дадат за видео игри, които всъщност сплотяват децата с техните родители. Има ритъмни игри с танци и песни, които са доста физически интензивни и се играят както от деца, така и от цели семейства. Най-актуалният пример обаче за игра, която кара децата да излизат навън, разбира се е Pokemon Go. Аз лично имам доста резерви и забележки към играта, но през месец август Pokemon Go стигна 100 милиона сваляния. Имайки предвид тези колосални цифри и популярност, няма как да се каже, че всички тези деца, които играят Pokemon Go просто си седят „в къщи пред компютъра“ според думите на по-консервативните хора. В по-общ план, по мое мнение, разговорът трябва да се измести от отделните популярни игри и да се насочи към това как технологиите и игрите могат да се използват за учебна и възпитателна цел с по-модерен подход. Напредъкът в технологиите и промяната в начина, по който хората комуникират не е теория или възможно бъдеще, а настоящ факт. Убеден съм, че ако традиционните медии в България подходят с любопитство и потърсят позитивните страни в тези настоящи тенденции около видео игрите, технологиите и интернет културата ще открият положителни и интересни истории.
-Какво носи косплейът? Защо през последните години, не само у нас, но и по целия свят, хората с такава страст желаят да се преобразяват в любимите си герои?
На първо място смятам, че популярността на косплея е естествено явление, което върви ръка за ръка с разрастването на гейминга и цялата модерна младежка интернет култура. Също така косплей снимките от събития и частните фотосесии се разпространяват доста бързо в интернет. Дори хора, които не са играли съответната игра и не знаят героя биха обърнали един клик/лайк внимание на снимка от хубав косплей. Гейминг и Аниме косплея бих казал, че в България са горе-долу изравнени като популярност, но при гейминга, самите източници на герои за косплей са прекалено мейнстрийм и прекалено предъвкани. Разбира се, говоря за косплеите на League of Legends. В световен мащаб косплея върви само нагоре, има страхотни знаменитости, които благодарение на популярността си в интернет могат да се занимават само с това и са ангажирани за по 1-2 години напред на различни събития. В България косплеърите започнаха да си правят собствени страници, има добър обмен на информация и хора склонни да помагат. Има и драми разбира се, но това е неизбежно предвид природата на това занимание. Има нещо много важно обаче, на което искам да обърна внимание. Момента с преобразяването в „любимите си герои“ липсва в част от косплеърите, дори сред тези, които реално правят хубави костюми и адекватни сценични изпълнения. Има много хора, които на практика не знаят кой герой искат да косплейват и разчитат на това други хора да им дадат препоръки, което е странно и неразбираемо явление за мен. Това е тема, която по мое мнение заслужава публична дискусия и трябва да бъде засегната от различните организации и хора с популярно мнение по темата. Аз лично смятам да адресирам този въпрос в най-скоро време в редица YT видеа по темата. Не считат това за „проблем“ или лоша тенденция, но е въпрос, на който си заслужава да се обърне внимание.
-Прилича малко на модерен вариант на Кукерство и Хелоуин, само че без традиционните, за празниците, ритуали.
Да, може да се каже. Реално в момента доста млади хора косплейват и се обличат като герои от западни комикси, филми, фолклор и тн. Това не се случва само на Хелоуин, а и на нормални косплей събития. Има огромен интерес към косплей източници извън общо приетите – гейминг, аниме и манга категории.
-Разкажи ни повече за японската култура. Тя е култура на чест, самураи, гейши и много приключения.
Бих казал, че това е по-скоро традиционната екзотична представа за Япония. Модерната японска култура от друга страна се свързва с аниме, манга, косплей и супер откачените японски реклами, с които милиони хора по света се забавляват гледайки ги в интернет. Спрямо това не е чудно, че толкова много хора по света имат изградена представа, че Япония е някаква извънземно откачена страна. В действителност, разбира се, нещата не стоят по този начин, но Япония въпреки това привлича милиони туристи от цял свят ежегодно. Наред с това обаче, Япония се подготвя за едно много важно и решително събитие през 2020-та година, което се очаква не само да представи културата и традициите на страната пред цял свят, но и да даде един доста нужен подем на икономиката. Става дума за Летните Олимпийски Игри в Токио през 2020-та година. През месец август, в краят на игрите в Рио по време на закриващата церемония, министър председателя на Япония – Шинзо Абе се яви облечен като Марио. Мисля, че това дава ясен знак какво очаква гостите от цял свят в Япония през 2020-та година. Смятам, че всеки, който възнамерява да посети Токио точно в този момент, ще има удоволствието да наблюдава истинска феерия от микс между всички традиционни и съвременни части на японската култура.
Цялото интервю със Слави може да прочетете на КАПАНА.БГ